|
Ochii tatălui şi ai mamei mele
Guy Gilbert
Mi-este cu totul imposibil să vorbesc despre solidaritate fără a
vorbi mai întâi despre ochii tatălui şi ai mamei mele.
Născut acum şaizeci de ani într-o familie de cincisprezece copii,
forţa vieţii mele ţine de ochii de iubire, de putere şi de
tandreţe ai părinţilor mei. Odată cineva i-a spus mamei
mele: „Cum v-aţi putut împărţi iubirea între cei cincisprezece
copii ai dumneavoastră?” Mama mea a răspuns cu această
frază magnifică: „N-am împărţit nimic. Am înmulţit
iubirea.” Iar aceasta am verificat-o.
Am fost crescuţi într-un mod ca şi cum am fi fost copii unici.
Aceşti ochi de iubire şi de tandreţe sunt cel mai mare lucru pe
care un bărbat şi o femeie îl pot da copiilor lor.
La nivel religios, am făcut comuniunea solemnă cu toată viteza
şi am lăsat apoi totul să cadă. N-am reţinut din
ceremonie decât această frază profetică a preotului meu:
„Fără gălăgie în timpul chetei. Ce de bilete, ce de
bilete.”
Sunt întrebat adesea cum am devenit preot. La treisprezece ani am simţit
chemarea imperioasă, puternică şi pe care o resimt într-un anume
fel şi după patruzeci şi şapte de ani cu aceeaşi
forţă. Un incident banal aparent, cu un an înainte, a fost poate
declanşatorul. Operat fiind de apendicită la spital, seara o
călugăriţă ne ajuta să ne facem rugăciunea.
Într-o seară ea ne-a cerut să ne rugăm pentru ca unul dintre noi
să fie chemat la preoţie. Am simţit în mod misterios că era
pentru mine… Aceasta s-a stins foarte repede dar apoi, la un an după
aceasta, a revenit ca o dorinţă nebună, imperioasă.
Ştiu că nu pot şi că n-aş putea nimic face altceva
decât să fiu preot. Aceasta se numeşte „vocaţie”.
Adesea o vocaţie depinde de puţin lucru; o frază pur şi
simplu, o reflecţie, o rugăciune, o întâlnire, o întrebare. Să
nu ne fie niciodată teamă să ne rugăm pentru vocaţii.
În orice moment ar putea fi interpelat cutare sau cutare tânăr.
Mă întorc la seminar. Dioceza din La Rochelle este cea care a văzut
primii mei paşi. Venerez această dioceză în care, pentru prima
dată, am aflat Biserica de-a lungul a celor nouă ani de seminar. Dar
nu această dioceză m-a chemat la preoţie. Ci dioceza din Alger.
Am plecat pentru războiul din Algeria, într-adevăr. Dar nu aveam nici
o dorinţă de a merge să omor algerieni. Nu ucizi oameni pe care
nu îi cunoşti. Dar, seminarist fiind, îmi era imposibil să am o
mitralieră în mâini. Am optat să fiu infirmier, pentru a mă
situa în această tragedie ca unul care linişteşte şi
îngrijeşte, şi nu ca un potenţial ucigaş.
A trece de la seminar unde eşti legănat de învăţături,
de rugăciunea zilnică, de liturghie la un pisc stâncos în mijlocul
tinerilor adunaţi care nu vorbeau decât despre război şi moarte,
a fost o anume încercare.
A mă agăţa de breviar şi de şiragul de
mătănii a fost pentru mine o armă redutabilă. Ea mi-a
ajutat, în acest timp foarte dificil, să-mi menţin capul pentru a
mă situa ca şi combatant al Iubirii şi al Speranţei.
Am rămas în Algeria, fascinat de lumea arabă. Am învăţat
limba. Mi-am terminat teologia şi am fost făcut preot.
Îl venerez pe cardinalul Duval, arhiepisop de Alger, pentru că el a fost
cel care m-a fortificat în iubirea pentru Biserică. N-aş vorbi
niciodată îndeajuns despre solidaritatea mea în Biserică pentru
că ea este forţă, tărie şi pentru că ea ne face
să intrăm în prodigiosul mister al lui Dumnezeu.
Dumnezeu scrie drept cu linii curbe. Eu care voiam să trăiesc într-o
parohie, la ţară. Cu clopotele mele, cu habotnicii mei, cu
găinile şi cu iepurii mei, mă aflu într-o ţară
musulmană cu o mulţime creştină minusculă şi trei
preoţi în fruntea parohiei. Imensa majoritate a creştinilor au fugit
odată cu independenţa, în 1962.
Mi s-a cerut să fac animaţie cu tinerii musulmani. Am făcut
aceasta cu pasiune, construind împreună cu ei un grup foarte important de
animaţie teatrală, de divertisment etc.
Voiam deci o slujire parohială şi, de treizeci de ani, trăiesc
cu totul în afara parohiei.
Este misterul graţiei lui Dumnezeu care nu ne cheamă unde vrem noi.
Această chemare rămâne o enigmă pentru fiecare dintre noi.
Într-o noapte, o întâlnire a devenit un eveniment considerabil în viaţa
mea. Mă întorceam din activităţile mele cu tinerii când
zăresc un băiat de doisprezece ani pe marginea trotuarului. Îl întreb
ce face acolo la orele 2 din noapte. Cu toată durerea lumii pe faţă,
el îmi spune: „Nu mai vreau să mă întorc acasă pentru că
acolo mănânc în urma câinelui, din farfuria câinelui.” L-am luat pe Alain
pentru o noapte şi l-am păstrat timp de şapte ani. Am fost
obligat: nu puteam totuşi să-i spun a doua zi dimineaţa: „Du-te
înapoi să mănânci din farfuria câinelui.” Silenţios îndelung,
după un timp totuşi mi-a zis: „E grozav că m-ai scos din
mizerie, dar poţi să te ocupi de prietenii mei care sunt pe
stradă?” Şi astfel am devenit preot în stradă, fără a
căuta, fără a vrea.
Îmi veţi zice totuşi: „Nu un puşti este cel care te cheamă
la o misiune a Bisericii, ci episcopul!”
După un anumit timp, cum îl ţineam la curent pe Mgr Duval, acesta
mi-a zis: „Nu există preoţi în stradă, deci, domnule abate,
duceţi-vă acolo. Păstraţi un picior în stradă şi
unul în Biserică.” N-am uitat niciodată. Aceasta voia să
însemne: „Nu lăsa niciodată Biserica. Ea este aici. Rămâi
refugiat în inima ei. Dar du-te pe toate drumurile interzise, haotice, dificile
unde te va conduce această mulţime de tineri care sunt în
stradă.”
Am primit o singură lovitură de crosă din partea episcopului
meu. De fiecare dată când mergeam să-l văd, îmi spunea
să-mi tai părul şi îmi dădea chiar câţiva dinari
pentru o tunsoare pe care o voia neapărat. Reveneam de fiecare dată
cu părul lung. Într-o zi, istovit, i-am zis: „Monseniore,
dumneavoastră nu aveţi nici un fir de păr pe cap, fiecare cu look
– ul lui. Să rămânem aşa.” Şi am rămas aşa.
Am o imensă recunoştinţă pentru cel care era numit „Mohamed”
Duval pentru că el a împrospătat şi întărit misterul
Bisericii pe care noi, preoţii, avem a-l învăţa din greu pe
toată durata vieţii noastre sacerdotale. Eu nu sunt un marginal al
Bisericii. OK, eu am mutra
marginalităţii şi sunt ca o raţă într-o ogradă cu
pui în Biserică. „Nu are aceeaşi mutră dar este aceeaşi
Biserică.”
A trebuit să părăsesc Biserica din Algeria la capătul a
cinci ani de slujire, la sfaturile episcopului meu. Integrismul musulman avansa
deja în mod periculos. Unii muftii găseau influenţa mea în mijlocul
tinerilor cu care lucram din ce în ce mai intolerabilă.
Iată-mă aşadar în dioceza din Paris, în acord deplin cu cei doi
arhiepiscopi, din Alger şi din Paris, pentru a continua activitatea mea de
stradă în Biserica pariziană. Aici look-ul meu s-a schimbat. În Algeria
eram în sutană, apoi în clergyman. Am trecut de la prezbiteriul meu
algerian care mirosea a flori de portocal la arondismentul al XIX-lea din
Paris: mirosul era diferit! Eram întâmpinat remarcabil de preoţii colegi.
Păstrez o amintire minunată despre solidaritatea lor care m-a ajutat
să trec de la o lume arabă unde am trăit treisprezece ani la o
lume europeană pe care o descopeream.
Mi se spune adesea că bluzonul meu de piele este aduce a cinema.
Este pur şi simplu o poveste. Lăsaţi-mă să vă
povestesc.
De la sosirea mea la Paris cu o echipă de preoţi ai străzii,
lucram până târziu în noapte în căutarea tinerilor pierduţi din Pigallle,
în clergyman. De fiecare dată eram interpelaţi de poliţie. Eram
salutat respectuos. În ceea ce-i privea pe tinerii marginali cu care eram, ei
erau interpelaţi mai grosolan, dacă nu chiar insultaţi.
Şocul era puternic şi eu nu acceptam acest respect exterior care
mă ofensa.
Într-o seară o interpelare mai aspră decât de obicei. Eu
reacţionez violent şi discutând apoi cu gaşca străzii:
„Refuz să fiu un diamant în mijlocul gunoiului!” Tinerii îmi răspund:
„Ei, bine, atunci îmbracă-te ca şi noi! Vei vedea!” În seara
următoare, o nouă interpelare în care sunt tratat ca un gunoi de
către poliţişti. Furios, reacţionez cu o asprime care n-a
plăcut poliţailor. Violenţa verbală m-a condus până la
comisariat; acolo, obligat fiind să-mi descopăr adevărata
identitate şi funcţie, am dintr-odată dreptul la
amabilităţi şi la un respect pe care le refuz imediat: „Fac ceva
pe respectul pe care vi-l inspir. Acum că ştiţi că sunt
preot mă respectaţi, dar umanul care sunt a fost înjosit adineauri.
Preoţia mea nu-mi dă dreptul la nici un respect suplimentar.
Vreţi să respectaţi omul care sunt şi umanitatea acestor
tineri care mă însoţesc.”
Acum fiind adesea recunoscut de către poliţişti, nu rar se
întâmplă ca aceştia să-mi ceară un autograf pe care îl
refuz dacă nu mi l-au dat şi ei pe al lor. Un autograf este o
stupiditate. Dar un cuvânt de prietenie de la tine şi un cuvânt de
prietenie de la mine, cele două schimbate, pun la egalitate. Biserica nu
are nevoie de staruri, nici de vedete. Ea are nevoie de umilitatea noastră
descoperită, de sărăcia noastră trăită şi de
bunurile noastre puse în comun. Am mii de autografe de la tineri pe care le
păstrez cu pe ceva preţios.
Solidaritatea mea vestimentară a fost urmată îndeaproape de
solidaritatea limbajului. Un preot are, aproape, douăzeci de mii de
cuvinte în vocabular. Un episcop, evident, patruzeci de mii… Pus în faţa
celor două sute de cuvinte ale vocabularului tinerilor străzii
trebuia să învăţ acest limbaj nou. Ceea ce am şi
făcut. Mi se poate reproşa dar iubirea pentru oameni poate merge
până acolo. Voi îmi spuneţi, tinerilor pe care vă întâlnesc la
conferinţe şi întâlniri, că voi nu sunteţi vagabonzi. Dar
vagabonzii mei mă însoţesc aici. Ei sunt în toate sălile şi
ceea ce spun trebuia ca ei mai întâi să înţeleagă.
O altă solidaritate, mai stranie, a fost aceea de a mă confrunta cu
violenţa care este atuul stăpân al vagabonzilor. Mai exact, a trebuit
să învăţ să mă bat. Evident că nu mi s-au dat
cursuri de karate la seminar. Petrecând timpul pe străzi şi asistând
la bătăi îmi era imposibil să mă retrag şi să-mi
recitesc breviarul… A trebui să învăţ şi eu să
mânuiesc pumnul. În special într-o seară când am întâlnit o
violenţă brutală. Un tânăr m-a insultat în faţa unei
bande întregi. M-am rugat două secunde şi am crezut că aud
răspunsul Domnului: „Întoarce-l .. Ceea ce am şi făcut. M-am
ales cu arcada ruptă, dinţii sparţi dar m-am bătut
până la capăt. Dacă n-aş fi făcut-o aş fi pierdut
orice credibilitate în faţa tinerilor străzii.
Bineînţeles că nu cu lovituri de pumni se rezolvă problemele,
toată lumea o ştie. Dar iubirea Evangheliei întrupată într-un grup
ne poate duce până acolo. Cuvintele lor, gesturile lor sunt violente,
obişnuiţi cum sunt cu ura şi derutaţi de iubire.
Înseamnă a-i onora, confruntându-te cu ei. A trebuit să fac un an
şi jumătate de karate pentru a avea această capacitate
defensivă în momentele foarte dificile. Am învăţat că se
poate bate cu iubire când nu mai ai nimic altceva de făcut. Nu se pune
problema să ataci, ci să te aperi pe cât este posibil, să nu fii
prea jalnic în faţa atacantului. Dar a refuza lupta înseamnă să
te situezi în afara solidarităţii lor. Eu dau o dreaptă
bună evanghelică. Lovesc mai întâi şi binecuvântez apoi…
Solidaritatea cu cel mai sărac este aceea de a şti să-l
asculţi neobosit, total. Nu a te interesa despre el ci a-l asculta în
profunzime. A trebuit să trăiesc timp de zece ani această
solidaritate a străzii. Este o învăţătură
extraordinară. Ascultarea profundă a acestor tineri pierduţi m-a
condus pe căi educative inedite. Ei îmi ziceau tot mai des: „La ce ne
foloseşte să fim scoşi din gunoi? Aşezământul de
primire din Paris este super-grozav, dar la două sute de metri de tine se
vând droguri şi ni se serveşte, nouă minorilor, alcool atât cât
vrem. Găseşte o ruină departe de Paris, vom face din ea o
casă. O vom construi noi cu mâinile noastre şi cu pietre
adevărate.”
O aventură formidabilă începea la nouă sute de km de Paris. Am
cumpărat o dărâmătură acum douăzeci şi unu de
ani. Patru sute de tineri, socotiţi irecuperabili, au construit timp de
zece ani. Drepturile de autor ale cărţilor mele au permis să se
construiască o clădire magnifică, construcţie
provensală din pietre. Aici se practică zooterapia, termen pe care
vi-l explic în două cuvinte. Am constatat imediat instinctul pe care-l au
vizavi de animale. De unde o arcă a lui Noe constituită din
douăzeci şi cinci de grupe de animale.
Nu este vorba de a-i „deporta” din oraş unde urmează să
revină, ci ca ei să petreacă aici destul de mult timp pentru
a-şi canaliza violenţa, hrănind şi îngrijind animalele.
Este ceea ce mi-au cerut ei şi, iată că după douăzeci
şi unu de ani experienţa îşi arată roadele uimitoare.
Solidaritatea mea cu Biserica este totală. Solidar cu preoţii din
Paris, în special cu cei care sunt în slujba tinerilor pe care nimeni nu-i
vrea.
Solidar de asemenea cu corpul social. Eu sunt „educator specializat” şi meseria
mea mă face să întâlnesc educatori, judecători,
poliţişti etc. Pasionantă sarcină! Este nevoie de
multă spiritualitate faţă de profesionişti adesea
uzaţi de munca lor care ajung după atâţi ani de răscolit
toate mizeriile lumii să nu-şi mai dea seama de umanitatea acestor
tineri masacraţi. Întâlnesc judecători şi de multe ori
poliţişti extraordinari. Un jandarm creştin opreşte într-o
zi un adolescent de cincisprezece ani care îl insulta cu o violenţă
extraordinară. Deşi putea să reacţioneze altfel, îl
opreşte pur şi simplu şi îi spune: „cât trebuie să fi
suferit în viaţa ta dacă reacţionezi astfel!” Tipul începe
să plângă ca un copil ce era si apoi a discutat aproape o oră cu
jandarmul.
Într-o viaţă tânără masacrată, momente ca acestea
rămân ca inestimabile.
Sunt solidar cu toţi cei care, în uniformă sau fără
uniformă, vor să trăiască iubirea în Paris sau oriunde.
Limitele mele în solidaritate sunt importante. OK, a fi împreună cu
vagabonzii este misiunea mea încredinţată de Biserică. În
această lume de tineri mincinoşi, viciaţi, hoţi, eşti
confruntat cu anumite compromisuri. În această lume imorală sau
amorală, pentru care banii trebuie căutaţi în portofelul vostru
prin toate mijloacele imaginabile, trebuie să ne apărăm de ea.
Tocmai diferenţa noastră faţă de ei îi va face să se
schimbe. Ei n-au cunoscut un bărbat sau o femeie care să-i
înveţe iubirea, onestitatea.
(…)
Limitele mele într-o lume imorală şi amorală? Trebuie să
mă agăţ de ceva mai sus. Îl iubesc pe Ioan Paul al II-lea pentru
că cheamă spre ceea ce este mai înalt. Iar când trăieşti de
dimineaţa până seara în noroi, este minunat să ai această
bară, cea mai înaltă. Nu mijlocie, nu joasă, ci cea mai
înaltă.
Limitele mele? Sunt păcătos, o ştiu. Când sunt lăudat
explic că vagabonzii au făcut din mine ceea ce sunt. Sunt ei,
nenorociţii cu care trăiesc, cei neînsemnaţi, cei striviţi
care m-au făcut într-adevăr ceea ce sunt pentru că ei sunt
aproape de Domnul.
Limitele, în raport cu această societate care înfundă mereu pe
aceeaşi: „Ai bani?Atunci vei avea şi mai mulţi. Nu ai? Atunci
vei crăpa, fratele meu!” Cu cât se modernizează cu atât se
marginalizează mai mult în societatea noastră.
Iar limitele evanghelizării mele? Am vrut la început să le vorbesc
despre Isus Cristos. Un tip a trăit un lung martiriu acasă la el,
mi+a povestit şi apoi a adăugat: „Vorbeşte-mi puţin despre
Dumnezeul tău!”. I-am vorbit evident. „Bunul tău Dumnezeu de iubire i-a
făcut pe părinţii mei, Guy? Părinţii mei m-au închis
într-un dulap în perete unde trebuia să-mi fac nevoile. Am ieşit de
acolo după şase luni pentru că cineva mi-a auzit într-o noapte
strigătele. Deci bunul tău Dumnezeu i-a făcut pe
părinţii mei?”
Evanghelizarea mea, este de a tăcea şi de a iubi în tăcere. Atât
timp cât n-au descoperit iubirea umană, copiii străzii nu vor
descoperi iubirea lui Cristos, decât în cazuri excepţionale. Port în mine
această frază: „A trăi astfel încât după felul meu de a
trăi oamenii să gândească că este imposibil ca Dumnezeu să
nu existe.”
Dacă mâinile voastre sunt iubire şi participare, dacă inima
voastră este tandreţe, atunci Dumnezeu se va revela cu
siguranţă. Nu aruncându-li-l pe Dumnezeu în faţă îi
convertim pe oameni.
Din ce izvoare mă adap? Din iubirea lui Cristos şi a Bisericii. Nu
uit: „Acolo unde este episcopul, acolo este Biserica. Izvoarele mele le caut în
micii licurici care sunteţi voi. Fiecare creştin trebuie să fie
o sursă de bucurie. Văzând mâinile voastre întinse în timpul
comuniunii, avide de a-l primi pe Cristos. Întâlnind privirea voastră care
o înşfacă pe a mea în acest dar al lui Dumnezeu pe care am misiunea
să vi-l dau, este o sursă de putere. Mulţi dintre voi mi-au
citit cărţile. Ele nu sunt o Biblie. Este pur şi simplu, pentru
mine, un mijloc de a vă întâlni şi poate de a vă ajuta, în
special de a decripta ceea ce este în spatele violenţei tinerilor.
Sursa mea esenţială: rugăciunea. Cred total în eficacitatea ei.
Este cea mai puternică forţă a zilelor mele: să mă rog
în fiecare dimineaţă şi să meditez, să mă rog
toată ziua peste tot. Să mă rog două zile la fiecare zece
zile, închizându-mi gura şi ascultându-l pe Isus Cristos. Două zile
de tăcere absolută, completă, totală, pentru Dumnezeu.
Postiţi, luaţi-vă timp pentru aceasta. OK, sărbătoare,
cântece, jocuri, bucuraţi-vă de ele. Dar
îndepărtaţi-vă de grup pentru a vă ruga; este foarte
important, Dumnezeu nu se găseşte decât în tăcere.
Solidaritatea voastră, tineri, cu cei mai săraci? Voi aveţi un
decalaj formidabil între ceea ce sunteţi, trăiţi şi
posedaţi şi ceea ce trăiesc tinerii pe care îi însoţesc
aici. Ei nu posedă nimic, părinţi inexistenţi, un viitor
înfundat.
Întâlniţi săraci, copii, cerşetori pe străzile Parisului
şi peste tot unde trăiţi. Vedeţi nenumărate mâini
întinse peste tot. Dar dacă vi se întâmplă să daţi vreun
ban în aceste mâini, încercaţi u pic mai târziu să vă
amintiţi culoarea ochilor celui care avea mâinile întinse. Dacă
vă amintiţi, este pentru că aţi întâlnit o persoană;
dacă nu vă amintiţi, aţi întâlnit doar un obiect, o
piatră.
(…)
Solidaritatea
voastră imediată este de a merge spre tinerii care sunt singuri. Nu
uitaţi: aproapele vostru cel dintâi sunt părinţii voştri,
fraţii şi surorile, bunicii bineînţeles. Este Trinitatea
voastră de Iubire. Nu cădeţi în lumea banului şi a
opulenţei unde a fi performant este esenţial. Nu contul în bancă
al lui Cristos a rămas testamentul lui ci spălarea picioarelor. Toate
problemele legate de iubire şi de credinţă vă
obsedează. Noi, preoţii, vă vom ajuta prin ascultare şi
reflecţie pentru a vedea mai clar asupra lor.
Una dintre cele mai mari angajamente şi mărturii ale timpului nostru
este claritatea vizavi de inima noastră, de corpul nostru şi de
sexualitatea noastră. Şi apoi, mâine, luaţi calea Euharistiei.
Cel mai mare eveniment al vieţii mele este acela de face să coboare
iubirea în mâinile mele goale şi de a v-O da. Pentru voi va fi aceea de a
O primi. Dar dacă mâine veniţi la Euharistie urmărind figura
unui preot sau a altuia, atunci voi asistaţi la o mesă super-nasoală:
alegem, luăm, lăsăm. Depăşiţi persoanele noastre,
fraţi şi surori, mergeţi în inima tainei. Aprofundaţi taina
formidabilă a Euharistiei i nu uitaţi porunca lui Cristos: nu este
mai întâi „Iubeşte-i pe ceilalţi ca pe tine însuţi”, ci este:
„Iubeşte-te pe tine însuţi mai întâi, iubeşte-ţi mutra,
iubeşte-ţi corpul, iubeşte-ţi inima, iubeşte-ţi
sexul, iubeşte ceea ce eşti. Tu ai o viaţă să te
construieşti. Numai când te vei iubi îndeajuns vei putea să fii în
poziţia de a-l iubi pe celălalt. Mergem cu dificultate spre
celălalt dacă nu ne simţim bine în pielea noastră.”
Din timp în timp, adunaţi-vă şi faceţi o cură de
Biserică. Luaţi-vă timp s-o iubiţi. Atunci veţi
şti s-o faceţi să iubească.
(Guy Gilbert – Dieu mon premier Amour,
Stock 1995)
Salt la inceputul paginii |
|